Bine ai venit pe CuriosityLand.ro! Ne bucuram ca ne vizitezi si speram ca vei gasi aici lucruri care iti vor satisface setea de cunoastere, cu care suntem convinsi ca te confrunti atat tu, cititorule, cat si toti ceilalti Curiosi! Ne dorim ca acest portal sa functioneze ca o platforma educationala completa, unde vom publica atat continut video, cat si articole, concursuri si multe alte curiozitati!

Oamenii de stiinta spun ca nu lenea este de vina, ci pur si simplu ceasul biologic nu asculta de cerintele realitatii. Persoanele care se trezesc cu greu dimineata, indiferent de cate ore au dormit, au un ceas interior “defazat”, setat pe trezirea la ore tarzii
Ceasul biologic este controlat de un nucleu din creier, care este raspunzator cu ritmul corpului. Insa viata de zi cu zi, care devine tot mai rapida si mai stresanta, schimba uneori ritmul normal al organismului, chiar daca persoana respectiva urmeaza un program zilnic consecvent chiar de ani buni.
Cum putem sa reglam aceasta problema ? Studiile arata ca un somn bun este atunci cand ne culcam devreme binenteles ca asta sitam deja, deoarece astfel organismul poate sa isi indeplineasca functiile in ritmul lui. De asemenea, o mare greseala care se face de catre multi dintre noi este sa adoarma mai tarziu in timpul weekendurilor, deregland astfel organismul ca a doua zi dimineata sa se trezeasca tarziu. Cand oamenii se culca la “ore mici” la sfarsit de saptamana isi actualizeaza iar, fara sa vrea, ritmul lor natural defazat.

O alta explictie este ca in primul caz te-ai trezit la încheierea unui ciclu de somn paradoxal,. În cel de-al doilea caz, eşti trezit în timpul unui ciclu de somn lent.

Ideal este ca, pentru a putea deschide ochii, să aştepţi următoarea fază de somn paradoxal: în exemplul dat, dacă eşti în plină formă la ora 5, trebuie să aştepţi ora 6.30 sau 7 pentru a te redescoperi în acea “formă”. În fine, odată ce ai pus piciorul jos din pat, marchează clipa trezirii cu activităţi special menite acesteia: un duş, apoi câteva exerciţii fizice, şi foloseşte o sursă puternică de iluminat (halogen).

Iată un lucru care ni s-a confirmat tuturor la un moment dat: dacă avem un avion de prins sau un examen de dat, ne trezim înainte să sune ceasul! E de ajuns să dăm ordinul de trezire cu câteva minute înainte să se audă soneria. Această sugestie sau programare se face seara, înainte de culcare.
există câteva trucuri care pot face dimineţile mai uşoare.
Regula de aur spune că trezirea trebuie să se facă lent.
Organismul şi-a încetinit ritmul pe parcursul nopţii, aşa că se cuvine să-i acordăm prilejul de a atinge iarăşi viteza de croazieră.
Când sună prima dată deşteptătorul, nu te arunca instantaneu sub duşul cu apă rece. Deşi ţi se pare că numai aşa începi bine ziua, organismul tău nu este de aceeaşi părere! Dă-i ascultare, aşadar, şi fă trecerea lin, susţine Anne Tardy în “Gata cu insomniile! Ghid practic pentru un somn sănătos”.

Ca să fii într-o formă excelentă, ideal ar fi să te trezeşti fără a recurge la un mijloc extern (ceas deşteptător, radio etc.). Trebuie să îţi cunoşti propriile nevoi legate de somn. În acest scop, poţi face nişte experienţe în vacanţă: mergi la culcare atunci când simţi nevoia să dormi şi vezi la ce oră te trezeşti de bunăvoie. Vei constata că, în majoritatea dimineţilor, te vei deştepta devreme, pe la ora 5 sau 6, având senzaţia că eşti odihnit şi că nu mai ai nevoie de somn.
Dacă te culci la loc şi te trezeşti o oră mai târziu, din cauza unui factor exterior (gălăgie, căldură etc.), te vei simţi obosit, ca şi cum ai fi dormit prost toată noaptea.

cercetatorii de la Universitatea Oxford au descoperit ca programul de lucru al majoritatii persoanelor se afla in contradictie cu ritmurile circadiene naturale. Acest lucru poate duce la mai multe tulburari de sanatate, inclusiv probleme psihice si fizice, anxietate, crestere in greutate si la probleme ale tensiunii arteriale.
Dupa cum au aratat rezultatele studiului, inceputul timpuri a zilei de lucru poate fi nesanatos pentru unii oameni. Copiii cu varste cuprinse intre 8 si 10 ar trebui sa nu inceapa scoala mai devreme de 8:30, in timp ce persoanele cu varste cuprinse intre 16 si 18 ani ar trebui sa inceapa la 10:00 sau mai tarziu.
Chiar si adultii pot beneficia de un program de mai “lenes”. Conform oamenilor de stiinta, persoanele cu varste cuprinse intre 18 si 55 de ani ar trebui sa inceapa activitatile profesionale la 10:00. Tinerii cu varste cuprinse intre 14 si 24 de ani sunt cei mai privati de somn si pierd aproximativ doua ore de somn pe noapte. Pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 24 si 30 de ani, pierderea medie de somn pe noapte este de aproximativ o ora si jumatate.

De asemenea, cercetatorii sustin ca orele petrecute in fata calculatoarelor, a telefoanelor si a altor dispozitive pot afecta negativ calitatea somnului nostru. Acesta este motivul pentru care oprirea gadgeturilor noastre cu cel putin o ora inainte de culcare ne poate ajuta sa avem un somn mai sanatos si mai odihnitor.